Sunday, August 2, 2009

Pentas Pilih Kasih

Semalam aku sempat tengok Pentas Pilih Kasih episod ke 9. Setakat ini aku hanya sempat menonton 2 episod dari awal rancangan hingga tamat di TV. Almaklum, ada saja perkara yang menyebabkan aku tak tertengok rancangan ini tiap malam minggu. Walaubagaimanapun, episod yang lain tu ada juga aku tengok melalui web site http://www.hypp.tv/, sekiranya aku ada kesempatan masa. Ada beberapa lagi lah episod yang belum sempat aku tengok.


Semalam bertemakan Bolywood VS Malaywood. Terhibur jugalah. Pengkritik jemputan adalah Ahmad Idham. Sepanjang aku tengok rancangan ini, aku tengok para pengkritik memang mengkritik secara terus terang...Kalau yang tak bagus tu, memang diurang akan cakap tak baguslah. OK jugalah kepada para peserta demi memperbaiki hasil lakonan mereka pada masa2 akan datang. Bagi tugasan monolog, yang aku nampak hanya beberapa peserta saja yang betul2 menjiwai, ekspresi muka yang berubah mengikut dialog, posture tubuh yang betul dan lontaran suara yang penuh keyakinan..iaitu bagi monolog yang kedua dimana pesertanya adalah Kahfie, Wanina Zaki, Sofian Bujang dan Zulin Aziz (..aku dah mula mengenali diurang ni)..Aku rasa Rosyam Nor memang ada sebab kenapa Zulin masih terselamat walaupun dah 6 kali (termasuk semalam) di kedudukan 3 terbawah ......Chewah..macam pandai ja aku ni kan..Bagi cereka pendek, rupanya ada 2 cereka pendek yang bersambung2 iaitu yang pertama diarah oleh Along Kamaludin yang bertajuk Mangsa dan yang kedua oleh siapa ntah ..(maaf lupa..) yang bertajuk Pemburu. Semalam diurang gabungkan kedua2 nya sekali dan dipanggil Mangsa Pemburu. Bila aku tengok cereka ini, aku rasa kesian bebudak tu, macam sengsara ja nampaknya..Tapi tak apa lah kan, sebagai pendedahan kepada diurang juga nanti. Di sini, ada beberapa peserta juga yang aku nampak yang menonjol. Bagi tugasan ke tiga iatu Teater Muzikal yang diarah oleh Erma Fatimah pula ...Aku rasa dalam tugasan ini, ramai yang menonjol dan aku terhibur bila menontonnya. Setakat yang aku tengok (di TV atau melalui internet), semuanya teater muzikalnya best2lah. Antara lain adalah Batu Belah Batu Bertangkup, Tranformasi dan Azura...


Bagi aku, peserta yang berpotensi adalah Wanina Zaki, Zulin Aziz dan Sofian Bujang. Aku suka dengan karektor mereka ni. Bukan yang lain tu tak berpotensi cuma kureng sikit dari diurang bertiga ni. Memang 20 peserta yang dipilih dalam program ni memang ada bakat tersendiri dan perlu digilap lagi dengan menambahkan ilmu2 lakonan serta perlukan pendedahan lagi ...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...